+ 32 (0) 2 318 50 90

Boraine politie campagne: gewapende overval in winkels

Boraine Police Campaign: diefstal in de winkels

Ter gelegenheid van het einde van het jaar viert de Boraine Politie zijn campagne om bedrijven te beveiligen. Bovendien zal de Boraine-politie alert zijn op alle situaties van bedelen op de openbare weg en passende maatregelen nemen. Het zal aanwezig zijn in onze stedelijke centra en in de buurt van de winkels in december. Deze campagne zal worden benaderd vanuit het perspectief van samenwerking met handelaren om beter aan hun verwachtingen te voldoen door de acties van de politie op dit gebied te optimaliseren. Als onderdeel van dit partnerschap ontvangt elke handelaar op woensdag 28 november een persoonlijk bezoek van zijn buurtinspecteur..

DE CAMPAGNE VOOR PREVENTIE EN BEWUSTMAKING

Deze campagne loopt van 28 november 2012 tot 13 januari 2013 en zal verschillende ‘aanvalshoeken’ aannemen :

  • Patrouilles en controles worden georganiseerd in stedelijke centra en vooral rond de winkels.
  • Een regelmatige spatio-temporele studie van het fenomeen maakt een effectieve oriëntatie mogelijk om op de juiste momenten aanwezig en zichtbaar te zijn.
  • Tijdens hun patrouilles zal de politie alert zijn op de veiligheid van de bedrijven en op de verdachte acties, met name tijdens de sluitingen.
  • Er worden voetgangers- en gemotoriseerde patrouilles georganiseerd met het doel om regelmatig contact te onderhouden met handelaars om het risico van diefstal in winkels, diefstal met geweld en / of bedreigingen en gewapende overvallen te verminderen.
  • Patrouilles zullen daarom worden geaccentueerd wanneer bedrijven openen en sluiten.

Bewegwijzermappen zullen ook worden verspreid tijdens het eerste interview met handelaren:

  • Een identificatieblad, een echte “identiteitskaart van de agressor” zal onmiddellijk informatie en aanwijzingen verzamelen die nuttig zijn voor onderzoekers om de dader van de aanval te identificeren. Om de efficiëntie te maximaliseren, moet dit formulier binnen handbereik van de verkoper worden geplaatst.

  • Een bord dat bij de ingangsdeur van de ruil moet worden geplaatst om de grootte van de aanvaller te schatten.

DE CIJFERS

De gewapende aanvallen

Dit fenomeen is 35% lager als men de evolutie van 2005 tot 2011 observeert (van 14 naar 9 feiten). De trend stijgt met 50% als men vergelijkt voor dezelfde periode voor de eerste 9 maanden van de jaren 2011 en 2012 (van 8 tot 12 feiten).

De hoofddoelen waren kleine bedrijven, boekhandels, apotheken, een juwelierszaak, een fastfoodrestaurant en een nachtwinkel.

Diefstallen met geweld en / of bedreigingen

Ze stijgen ook met 4,8% als men de evolutie van 2005 tot 2011 observeert (van 62 naar 65 feiten). De trend stijgt licht met 1,8% als we vergelijken voor dezelfde periode voor de eerste negen maanden van 2011 en 2012 (van 54 naar 55 feiten).

Ze worden vaak gepleegd in het centrum van onze verschillende entiteiten. Wat letsel betreft is het meestal geld, gsm, handtassen, portefeuilles, bromfietsen en sieraden.

PREVENTIE-ADVIES OP BESTEMMING VAN HANDELAARS

  • Vermijd de routine, de automatismen zoals het elke avond op dezelfde manier inleggen van contant geld op de bank.
  • Zorg voor optimale verlichting binnen, maar ook buiten de winkel.
  • Een duidelijke ordening van de goederen maakt het mogelijk om snel de signalen van mogelijke vluchten te detecteren.
  • Verspreiding van de vluchtgevoelige artikelen in de winkel en op locaties waar de monitoring regelmatig is.
  • Zorg voor een duidelijk contact met de klant bij zijn ingang om te voorkomen dat de klant terugkeert zonder gezien te worden.
  • Informeel toezicht houden op klanten om aandacht te schenken aan degenen die niets kopen, ronddwalen zonder koopintentie of weinig relevante vragen stellen.
  • Wees alert op mogelijke uitvluchten.
  • Moedig uw klanten aan om per kaart te betalen in plaats van contant.
  • Beperk altijd de bodem van het lichaam.
  • Zorg voor een verstandige positionering van de kassa en minimaliseer de zichtbaarheid van het geld erin.
  • Het nut van een telepolicesysteem. Dit is een videobewakingssysteem van ADSL dat alleen in geval van agressie of gewapende overval toestaat dat de verkoper met een druk op de knop een signaal verzendt dat een alarm activeert met de Boraine politie. TelePolice: 02 318 50 90

REACTIES DIE MOETEN WORDEN GENOMEN IN GEVAL VAN AGRESSIE

  • Blijf kalm.
  • Accepteer de situatie. Probeer niet de held te spelen, je leven en die van anderen zijn kostbaar.
  • Geef het geld.
  • Observeer dieven discreet en voltooi onmiddellijk het “Slachtoffer? “.
  • Neem onmiddellijk contact op met de Police Boraine en de service-interventie op 065 / 61.45.10-11 en deze 24u / 24.

Politie Boraine zorgt voor uw veiligheid maar vertrouwt ook op de voorzichtigheid en waakzaamheid van handelaren.

Laten we meer dan ooit partners zijn in deze eindejaarsperiode!